Jak przetrwać upał w mieście? Porady

Upały niektórym kojarzą się z długo oczekiwanym latem, innym z dusznością i złym samopoczuciem. Niezależnie od tego, jak znosimy wysokie temperatury zawsze powinniśmy mieć na uwadze, że mogą być niebezpieczne. Jakie są sposoby na upał? Jak złagodzić skutki wysokich temperatur w mieście?

Dlaczego upały są niebezpieczne?

Przebywanie na słońcu przez długie godziny może doprowadzić do udaru słonecznego, którego konsekwencje w najlżejszym przypadku to bóle głowy. Według informacji podawanych przez Światową Organizację Zdrowia, w czasie upałów ilość zgonów wzrasta nawet o 30 procent. Jest to związane z faktem, że przegrzany organizm wydala z siebie dużą ilość potu, a wraz z nim niezbędne do prawidłowego funkcjonowania minerały i pierwiastki. Na największe niebezpieczeństwo narażone są osoby, które przewlekle chorują na schorzenia serca i układu naczyniowo-krwionośnego. Mogą odczuwać nasilenie się objawów, trudności z oddychaniem, zawroty głowy i palpitacje serca. To najczęściej konsekwencje braku prawidłowego nawodnienia organizmu i niedoborów sodu, potasu i magnezu.

Sposoby na upał w mieście – uwaga na klimatyzację

Klimatyzacja w pomieszczeniach biurowych i w samochodach jest niezbędna do pracy i dobrego samopoczucia, ale pamiętajmy, aby stopniowo przyzwyczajać organizm do chłodu i gorąca. Szczególnie osoby w podeszłym wieku i chorujące na serce powinny uważać na tego typu szok termiczny. Nagłe skoki temperatury prowadzą do nagłego zwężenia (reakcja na zimno) lub rozszerzenia się naczyń krwionośnych (reakcja na ciepło), a zatem zmiany ciśnienia krwi. Wysiadając z klimatyzowanego samochodu, przez chwilę posiedźmy przy otwartych drzwiach, a po wejściu do chłodnego pomieszczenia dajmy sobie czas na przyzwyczajenie się do temperatury – nie wykonujmy gwałtownych ruchów, nie pijmy od razu dużej ilości chłodnych napojów.

Sposoby na upał – nie tylko woda

Odpowiedni poziom nawodnienia organizmu zapobiega zbyt wysokiemu ciśnieniu krwi, które może prowadzić do bólu głowy, a nawet udaru. Jednak aby prawidłowo nawadniać organizm w czasie upału nie wystarczy pić czystą wodę. Polecane przez lekarzy sposoby na upał obejmują spożywanie elektrolitów i glukozy. Gdy słupek rtęci przekracza 25 stopni, bardzo często przestajemy odczuwać głód, co w konsekwencji może prowadzić do osłabienia organizmu wynikającego z niedoboru kalorii. Spożywanie soków owocowych i warzywnych może temu zapobiec. Na wypadek upałów warto posiadać saszetki z elektrolitami, które są do kupienia w każdej aptece – po rozpuszczeniu w wodzie szybko uzupełniają deficyt sodu, potasu, magnezu i soli fizjologicznych.

Sposoby na upał dla dzieci

Dzieci, podobnie jak osoby starsze, znajdują się w grupie szczególnie wrażliwej na wysokie temperatury. Mogą nie sygnalizować pragnienia, ani złego samopoczucia, szczególnie w czasie zabawy. Dbajmy o to, aby spożywały odpowiednią ilość napojów uzupełnionych w elektrolity i spożywały odpowiednią dawkę kalorii. Bezwzględnie powinny nosić okrycie głowy przez cały czas obecności na słońcu.

Chroń się przed promieniami słonecznymi

W mieście często zapominamy o tym, że słońce operuje tak samo mocno, jak na plaży. Dlatego rezygnujemy z kremów z filtrami UV i nakryć głowy, pomimo tego, że “w plenerze” nie pozwolilibyśmy sobie na to. Obecnie istnieje wiele kosmetyków dostosowanych do miejskiego trybu życia, które skutecznie chronią przed promieniami słonecznymi. Do wyboru mamy podkłady koloryzujące z filtrami, odżywki do włosów, kremy dla mężczyzn chroniące przed UV, które nie pozostawiają tłustego filmu.

Miejskie kurtyny wodne – czy powinniśmy z nich korzystać?

Kurtyny wodne to świetny sposób na ochłodzenie, które daje chwilę wytchnienia w miejskiej spiekocie. Należy jednak uważać na to, aby – podobnie jak w przypadku klimatyzacji – nie doprowadzić do szoku termicznego organizmu. Osoby starsze powinny raczej siadać na ławeczkach w pobliżu kurtyn, ale nie przechodzić pod nimi bezpośrednio. Dodatkowo pamiętajmy, że krople wody działają pod wpływem promieni słońca jak soczewki, dlatego warto uważać na poparzenia słoneczne.